Kjære reklameskeptiker, Høsten 2009 rapporterte vi at slaget om nedstigningstårnene var vunnet: Oslo kommune brukte heller 40 millioner kroner på å kjøpe reklametårnene enn å møte oss i retten. Men tårnene står fortsatt oppe med reklame -- hvorfor det? Spørsmålet blir stadig stilt til Byrådet, senest i høst av Ivar Johansen. Byråden svarte at: Etaten har jevnlig hatt kontakt med Hafslund for å søke å få en god fremdrift i arbeidet med å skifte ut reklametårnene. Forsinkelsene med å få satt opp nye tårn skyldes Hafslunds innkjøpsmessige og produksjonstekniske forhold, noe som er utenfor Oslo kommunes kontroll. Dette er en klar ansvarsfraskrivelse. Når man bruker 40 millioner offentlige kroner må man også sørge for at kommunen og innbyggerne får noe tilbake. Tragedien i denne saken er at avtalen med Hafslund ikke setter frister og dagbøter. Den delvis kommunalt eide bedriften har derfor ingen insentiver til å følge opp avtalen. Konsekvensen for oss borgere er at reklametårnene fortsatt vil lyse ved inngangen til 2014. Og inntektene fra de kommunalt eide tårenene går fortsatt til JCDecaux. Men vi gir oss ikke, vi skal følge med -- tårna skal ned! For stans!no Håkon Wium Lie http://www.stans.no (Dette er en av svært få meldinger du vil motta fra oss. Si fra dersom du vil strykes fra listen. Vi ønsker ikke å sende uønsket informasjon.)