Kjære reklameskeptiker, Som du kanskje husker: I 2009 brukte Oslo kommune nærmere 40 millioner offentlige kroner på å kjøpe tilbake lysreklametårn som de hadde latt bygge på byens fortau. Samtidig påtok Hafslund seg ansvaret for å skifte ut reklametårnene med reklamefrie varianter. Nå, seks år senere, begynner Hafslund utskiftingen: fire tårn er byttet i måneden som gikk. Du kan se bilder av de nye tårnene her: http://www.stans.no Hafslund sier de planlegger å bytte ut fire tårn per måned etter sommerferien. Det betyr at alle tårn skal være byttet om et års tid. I mellomtiden fortsetter JCDecaux å få alle inntekter fra reklamen som står på offentlig eiendom. Vi forstår ikke hvorfor det har tatt så lang tid å utplassere tårnene eller hvorfor Oslo kommune ikke krevde tidsfrister i kontrakten om nye tårn. Det likevel fint at utskiftingen nå har startet, og vi ser fram til den dagen det siste tårnet stuper -- vi skal følge med! På tross av massiv motstand mot mer reklame ønsker byrådet å tre-doble antall reklameflater for å finansiere bysykkelordningen. Du kan lese mer om dette i Ivar Johansens (SV) blogg: http://www.ivarjohansen.no/temaer/byestetikk/5216-byradet-massiv-okning-av-kommersiell-reklame-i-oslo.html For stans!no Håkon Wium Lie http://www.stans.no (Dette er en av svært få meldinger du vil motta fra oss. Send en liten epost dersom du vil strykes fra listen. Vi ønsker ikke å sende uønsket informasjon.)