Kjære reklameskeptiker,
Som du kanskje husker: I 2009 brukte Oslo kommune nærmere 40 millioner
offentlige kroner på å kjøpe tilbake lysreklametårn som de hadde latt
bygge på byens fortau. Samtidig påtok Hafslund seg ansvaret for å
skifte ut reklametårnene med reklamefrie varianter. Nå, seks år
senere, begynner Hafslund utskiftingen: fire tårn er byttet i måneden
som gikk. Du kan se bilder av de nye tårnene her:
http://www.stans.no
Hafslund sier de planlegger å bytte ut fire tårn per måned etter
sommerferien. Det betyr at alle tårn skal være byttet om et års tid. I
mellomtiden fortsetter JCDecaux å få alle inntekter fra reklamen som
står på offentlig eiendom. Vi forstår ikke hvorfor det har tatt så
lang tid å utplassere tårnene eller hvorfor Oslo kommune ikke krevde
tidsfrister i kontrakten om nye tårn. Det likevel fint at utskiftingen
nå har startet, og vi ser fram til den dagen det siste tårnet stuper
-- vi skal følge med!
På tross av massiv motstand mot mer reklame ønsker byrådet å tre-doble
antall reklameflater for å finansiere bysykkelordningen. Du kan lese
mer om dette i Ivar Johansens (SV) blogg:
http://www.ivarjohansen.no/temaer/byestetikk/5216-byradet-massiv-okning-av-kommersiell-reklame-i-oslo.html
For stans!no
Håkon Wium Lie
http://www.stans.no
(Dette er en av svært få meldinger du vil motta fra oss. Send en liten
epost dersom du vil strykes fra listen. Vi ønsker ikke å sende uønsket
informasjon.)