Saker fra: 2008, 2007, 2006, 2005.
2007-08-23: PBE feilinformerer om Skilt- og Reklameplanen
2007-06-02: Det første tårnet er fjernet på Vindern!
2007-05-21: stans!no krever 13 endringer i reklameplanen (PDF)
2007-05-15: Byrådet legger fram revidert skilt- og reklameplan (PDF). Her sies det klart at: "Byrådet ønsker ikke å tillate reklame på nedstigningstårn". Det er bra! Likevel tror vi planen vil føre til mer, ikke mindre, reklame i Oslo. Eksempelvis åpner den for videoreklame på storskjerm, blinkende lysreklame, samt lysreklame i boligområder. Stans!no finleser nå forslaget og vil komme utførlige kommentarer om noen dager. Se også våre tidligere kommentarer til planen: 2006-07-25 og 2006-04-05
2007-05-03: Stans!no på Hafslunds generalforsamling: Hafslund må oppgi okkuperte områder på byens fortau!
2007-03-15: Klage til Fylkesmannen er avsendt
2007-05-03: Stans!no har Aksjon mot reklametårn ved Hafslunds generalforsamling (lydfil)
(2007-12-15) Etter Fylkesmannens avgjørelse har Aksjon Stans!no har fått utarbeidet en ny juridisk betenkning vedrørende lysreklametårnene i Oslo. Konklusjonene er oppløftende: det finnes flere, selvstendige grunnlag for å omgjøre de ulykksalige tillatelsene. Du finner rapporten i PDF-format her.
(2007-12-05) Fylkesmannen mener Oslo Kommune har brukt feil lovanvendelse (brev1, brev2) for å fjerne lysreklametårnene. Det var leit. Hva kan byrådet gjøre nå?
Fylkesmannen mener Oslo kommune har brukt feil lovanvendelse for å fjerne lysreklametårnene. Dette er leit — stans!no støtter kommunens syn i saken. Dersom Fylkesmannens syn på Plan- og Bygningsloven blir stående betyr det at kommuner i praskis aldri kan fjerne uønsket reklame ved hjelp av Plan- og Bygninsloven. Vi mener dette er i strid med lovens intensjon og oppfordrer Oslo Kommune til å ta saken videre, til rett departement eller til domsstol.
Fylkesmannens argumentasjon har dessuten klare feil og mangler:
Aksjon stans!no har finlest byrådets nye forslag til Skilt- og reklameplan i Oslo. Vår aksjon har stor folkelig støtte i kampen mot lysreklametårn og det er derfor gledelig at forslaget ikke vil tillate reklame på nedstigningstårn. Vi er også positive til at det lages en helhetlig plan om skilt og reklame. Dessverre vil forslaget, samlet sett, føre til økt reklamepress i Oslo. Les mer.
Vi har spurt Oslo-partiene hva de mener om reklame i det offentlige rom. Vi har stilt fire spørsmål:
Synes partiet at det er for mye eller for lite reklame i det offentlige rom i Oslo? | |
Nedstigningstårnene som ble ombygd til lysreklametårn har fått mye oppmerksomhet i perioden. Mener partiet at reklamen og lyset i tårnene bør fjernes? | |
Oslos boligområder er i dag vernet mot "takreklame, lysreklame og større reklamearrangement" (i Oslos vedtekter). Ønsker partiet at dette vern skal opprettholdes i framtiden? | |
I forslaget til Skilt- og Reklameplan åpnes det for reklameformer som ikke har tradisjon i Oslo: blinkende lys, bevegelig reklame og reklame på storskjermer. Ønsker partiet å tillate disse nye reklametypene? |
Svarene finner du her
Hafslund ASA avholdt sin generalforsamling 5. mai 2007. I sakslisten lå et forslag fra stans!no som ba Hafslund følge Oslo Kommunes henstilling om å slå av lysene og fjerne reklamen i nedstigningstårnene. Dessverre valgte Oslo Kommune, som er majoritetsaksjonær i selskapet, å stemme mot seg selv i saken. Les mer her.
2007-01-09: NRK: Kan fortsatt bli kvitt reklametårn
2007-09-02: NRK: Dropper folkets forslag (MP3 lydfil)
2007-07-18: Oslo kommune trekker tilbake JCDecauxs reklametårntillatelse. I en pressemelding sier byrådet at de "ethvert bygningsmessig tiltak nå er ulovlig". Det betyr (bank i bordet) at vi ikke får flere lysreklametårn. Samtidig fortsetter byrådet prosessen (PDF) for å fjerne reklamen i de eksisterende tårnene.
2007-07-13: Clearchannel tapte i Bergen: «...politikerne kunne ikke overse det folkelige engasjementet...». Dommen (PDF) ankes.
2007-07-13: JCDecaux fundamenterer 20 nye tårn, kommunen går til namsretten?
2007-07-09: JCDecaux sier de vil sette opp 20 nye tårn; byrådet finner dette «svært provoserende» (pressemelding fra byrådet; brev fra byrådet til JCDecaux).
2007-05-23: Aftenposten: Gatekamp om ytringfriheten
2007-05-23: Bergens Tidende: Oslo-aksjonist på lærebenken
2007-05-18: Byråd Merete Agerbak-Jensen: Vi vurderer reklametårnene som skjemmende og sjenerende
2007-05-18: Søksmål i Bergen: Man kan ikke la være å gjøre politiske vedtak fordi man frykter søksmål
2007-05-17: JCDecaux: vi har ikke truet med erstatningssøksmål
2007-05-10: NRK Østlandssendingen: Oslo Arbeiderparti vurderer mistillitsforslag mot byråd Merete Agerbak-Jensen pga. reklametårnene (lydfil)
2007-05-05: Erling Dokk Holm i Dagsavisen: Det er en absurd situasjon, det synes vel alle.
2007-05-03: Dagsavisen: Kommunen stemmer mot kommunen
2007-05-03: Stans!no har Aksjon mot reklametårn ved Hafslunds generalforsamling (lydfil)
2007-04-25: Norsk Kundebarometer: Hafslund på bunn
2007-04-22: Dagsavisen: Lar tårnene stå - skviser de små
2007-04-13: Rune Gerhardsen: Byråden må gå av
Kutt dem ned — slå dem av
Personen til venste for tårnet er 1,84m høy.
Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp): Folk er i utgangspunktet negative til reklame i bybildet.
Jean-François Decaux til DN: Har man sagt ja til reklamefinansiering, så må man si ja, ikke tja.
Trond Blindheim i P2: Reklamens visuelle form handler om å stjele noen sekunder av menneskers liv for å få anledning til å påvirke. Dersom et kvinnelår eller et nakent bryst kan oppnå dette vil reklamen ta det i bruk.
Leder av FNs klimapanel: Vi er overøst av reklame... Vi kan ikke fortsette med dette i framtida.
Trygve Hegnar i Kapital om lysreklametårnene i Oslo: Det ser dumt og amerikanisert ut. Med et visst u-landspreg.
Peter Butenschøn, Rektor ved Kunsthøgskolen: Dette er meningsløst. Nedstigningstårn er ikke en publikumstjeneste som det er nødvendig å finansiere gjennom reklame. Det får være måte på fraskrivelse av offentlig ansvar.
Nils Anker, Byantikvaren: De gamle nedstigningstårnene i Oslo sentrum har stor kulturhistorisk verdi.
Åse Brandvold, Adbusters: Bymiljøet selges stykkevis — kommunen selv er pådriver.
Unn Conradi Andersen, Dagbladet: Og godtar du denne utviklingen, godtar du dette: Du er en kunde, ikke en borger.
Monster, i Universitas: For deg som synes det virker håpløst, slapp av. Fornuften er ikke død. Den bare sover. Venter på rødt lys.